Jak být štíhlejší?

8. listopadu 2008 v 14:34 | Memorary |  Tips
Trápíme svá těla různými dietami, mučíme se v posilovnách… Mnoho z nás ale zapomíná, že tou hlavní věcí, jak si udržet správnou váhu, je vyrovnaný energetický příjem a výdej.
Tím, že jíme, dodáváme našemu tělu energii k životu. Pokud budeme ale sami sobě dodávat energie příliš moc, naše tělo ji začne ukládat v podobě tukových zásob. Nám ženám na dobře známá místa - zadeček, stehna, boky a břicho. Jsou tři základní tělesné pochody, při kterých zpracováváme přijatou energii - bazální metabolismus, pohyb a zpracování potravy..

Co je to bazální metabolismus?
Je to energie, kterou tělo vydává na fungování našeho organismu v klidovém stavu (duševní klid, spánek…). Průměrná hodnota vydané energie u mužů 1700 kcal (7140 kJ) a 1500 kcal (6300 kJ) u žen za den. Ano dámy, je to tak, muži si jen tak spotřebují víc energie a nemusí hnout prstem. Nejvíce energie samozřejmě spotřebuje tělo v dětství, dospívání, v těhotenství a při kojení. Čím jsme starší, tím naše tělo potřebuje pro sebe méně a méně energie. Takže představě, že budeme celý život jíst stejně a taky stejně vážit, můžeme říct sbohem!
Proč muži spotřebují víc energie?
Tak tohle je prostě dáno od přírody. Ženské tělo obsahuje víc tukové tkáně než tělo mužské. Tuková tkáň má ale nižší energetickou spotřebu než tkáň svalová. To máme asi za to, jak jsme v jeskyních hlídaly oheň a děti a chlapi si mezitím běhali za mamuty. Tím, že zhubneme a potom zase přibereme, se v našem těle zvětšuje procento tukové tkáně, a tím se snižuje spotřeba energie při bazálním metabolismu. Takže jo-jo efekt není jen nepříjemný při pohledu do zrcadla, ale také při dalším hubnutí. Hlavní je tedy mít v těle to správné procento tuku a svalů, potom může náš organismus optimálně fungovat a spalovat.
Nestačí jen méně jíst!
Snížení příjmu energie má ale jednu nevýhodu. Ubývající kilogramy totiž nejsou jen z tukové tkáně, ale i z tkáně svalové. Jednoduše se vám tedy může stát, že zhubnete třeba deset kilo, ale poměr tuku a svalů ve vašem těle se o moc nezmění. A aby bazální metabolismus fungoval tak, jak má, je důležité přicházet o tuk a ne o svaly. Nestačí tedy jen změnit jídelníček! Nejúčinnější metodou je kombinace obou dvou možností. Současně snížit příjem energie a zvýšit její výdej.
Nechte mizet kalorie
A jak? Tou nejznámější a nejúčinnější metodou je samozřejmě pohyb. Když své tělo přinutíme něco dělat, spotřeba energie se zvyšuje. Pravidelný pohyb spotřebovává energii nejen při jeho vykonávání, ale i několik hodin po skončení. Tělo najede na jiný »spalovací« režim a kalorie mizí jakoby sami.
Pohyb místo sebelítosti
Sportem ku zdraví a trvalé invaliditě, praví jedno ironické pořekadlo. Proto, pokud se sportem začínáte, je nejlepší poradit se s odborníkem. Vyzkoušejte třeba služby trenéra, který se nachází v každém fitku. Za nějaké peníze vám sestaví sportovní harmonogram, podle kterého se budete řídit. Nebo co takhle jízda na kole, tanec, fotbal nebo basket s kamarády? Je tu tolik možností, kde a jak sportovat! Hlavně neseďte doma před televizí s mísou chipsů a nelitujte se, že jste tlustá! A sport má ještě jednu úžasnou vlastnost, vyplavují se vám při něm do krve endorfiny a ty způsobují ten báječný pocit štěstí.
Choďte do schodů a uklízejte
A že vás sport nebaví nebo na něj nemáte moc času? Výborným pohybem je přece taky chůze! Pokud nejste zastánce posiloven, určitě pro vás bude příjemnější hodinová procházka po parku nebo lese než hodina u posilovacích strojů. Sice nespálíte tolik energie, ale určitě si psychicky odpočinete. A co takhle místo výtahu používat schody, nebo občas zkuste vyměnit auto za MHD. Nechoďte vždy tou nejkratší cestou a vzpomeňte si na to, že i při domácích pracích se spotřebovává energie. Takže hurá pro vysavač nebo mop!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

→ Click ←

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama